Pielgrzymka do Ziemi św.- kwiecień 2015

Przepraszam, że z takim dużym opóźnieniem zamieszczam program naszej pielgrzymki, jaki grupa zrealizowała podczas pobytu w Ziemi św. 15-22.04.2015

1 dzień, środa, 15.04
Spotkaliśmy się po raz pierwszy na lotnisku w Pyrzowicach i ok. g. 16.20 wystartowaliśmy liniami Wizzair do Tel Avivu.
Tam wylądowalismy na lotnisku Ben Guriona ok. g. 21.50. Dojechaliśmy do Betlejem (Autonomia Palestyńska), gdzie zostaliśmy na 5 noclegów w ormiańskim Hotelu Ararat. Nazwa pochodzi od Góry Ararat, która w Biblii utożsamiana jest z Górami Urartu i jest miejscem wskazanym jako to, w którym zatrzymała się Arka Noego po zakończeniu potopu.

2 dzień, czwartek, 16.04
Wyruszyliśmy przez Jerozolimę, a więc trzeba było wyjechać z Autonomii Palestyńskiej, do Ein Karem, miejsca związanego przede wszystkim z Janem Chrzcicielem. Tam w Kościele św. Jana Chrzciciela uczestniczyliśmy we Mszy św. odprawianej przez ks. Prałata Stanisława Gębkę z Częstochowy, o g. 8.50. Następnie udaliśmy się do Kościoła Nawiedzenia św. Elżbiety.
Potem dojechaliśmy w Jerozolimie na Górę Herzla, na której znajduje sie Muzeum Holokaustu Yad Vashem.
Nastepnie powrócilismy do Betlejem. Tam udaliśmy się do Sióstr Karmelitanek, gdzie obejrzelismy film o Małej Arabce - bł. Miriam od Jezusa Ukrzyżowanego. Dalej odwiedzilismy Pole Pasterzy Beit Sahur, Bazylikę Narodzenia Jezusa i sklep Roniego, nazywany "Biedronką" wśród Polaków. Niestety Grota Mleczna była już zamknięta. Powróciliśmy do Hotelu.

3 dzień, piątek, 17.04
Znów wyjazd do Jerozolimy, tym razem na Górę Syjon. Zobaczyliśmy Bramę Syjonu, zwaną także Bramą Dawida, a na niej mezuzę. Jako, że było dość wcześnie, zaczęliśmy zwiedzanie od Grobu Dawida. Niestety Wieczernik tego dnia był zamknięty i nie udało nam się go zobaczyć, ale weszliśmy na dach Wieczernika. I następnym punktem był Kościół Zaśnięcia Najśw. Maryi Panny, Opactwo Benedyktyńskie.
Zeszliśmy poniżej do Kościoła św. Piotra o pianiu koguta - Gallicantu. Tam podziwialiśmy piękną panoramę Góry Oliwnej z cmentarzem żydowskim.
Podjechaliśmy autokarem do Bramy Gnojnej i przechodząc przez nia podeszliśmy do Muru Zachodneigo czyli Ściany Płaczu. Potem przeszliśmy do dzielnicy żydowskiej i był czas wolny na zakupy. Następnie przeszliśmy do pozostałości rzymskiej części Jerozolimy - Cardo.
Po południu wjechaliśmy na Górę Oliwną. Tam odwiedzilismy Meczet Wniebowstąpienia. Zeszliśmy niżej na punkt widokowy z panoramą Jerozolimy. Dalej zeszliśmy do Kościółka Dominus Flevit - gdzie Jezus zapłakał nad Jerozolimą. A jeszcze niżej schodząc juz do Doliny Cedronu weszliśmy do Groty Pojmania Jezusa i do Kościoła grecko-ormiańskiego gdzie jest Grób Maryi.
Ok. 15.30 przeszliśmy do Bazyliki Agonii w Ogrodzie Oliwnym, gdzie była Msza św. pod przewodnictwem ks. kanonika Zbigniewa Smajdora, Proboszcza Parafii Matki Bożej Szkaplerznej w Dobrej.
I jako, że zostało nam jeszcze sporo czasu, udało nam sie tak na szybko odwiedzic Grotę Mleczną w Betlejem.

4 dzień, sobota, 18.04
Dzień wcześniej odwiedzając Górę Oliwną nie udało nam się zobaczyć groty w której Jezus nauczył swoich uczniów modlitwy Ojcze nasz, stąd ten dzień rozpoczęliśmy znów w Jerozolimie na Górze Oliwnej w Kościele Pater Noster.
Zjechaliśmy potem autokarem z Góry Oliwnej pod Bramę Lwów, skąd przeszliśmy do Kościoła św. Anny gdzie mieszczą się także pozostałości Sadzawki Owczej Betesda.
Ulicą Via Dolorosa przeszlismy do Kościoła Skazania Jezusa, gdzie celebrowalismy Mszę św. pod przewodnictwem ks. kanonika Kazimierza Świerdzy, proboszcza Parafii św. Antoniego z Padwy w Koziegłówkach.
Po Mszy św. rozpoczęliśmy Nabożeństwo Drogi Krzyżowej a zakończyliśmy je w Bazylice Bożego Grobu.
Był czas wolny na modlitwę osobistą i zakupy. A potem zajechaliśmy pod Knesset i oglądalismy Menorę.

5 dzień, niedziela, 19.04
Niedziela była dniem odpoczynku. Odwiedziliśmy najpierw Kościół Marii, Marty i Łazarza w Betanii. Potem Grób Łazarza.
Z Betanii udaliśmy nad rzekę Jordan, do Qasr al-Yahud gdzie odnowiliśmy nasze przyrzeczenia chrzcielne. Przejeżdżając przez Pustynię Judzką dotarliśmy do Góry Kuszenia, gdzie niektórzy odważyli się wspiąć aż do Klasztoru św. Krzyża. Następnie podjechaliśmy w Jerychu pod Sykomorę wspominając spotkanie Jezusa z Zacheuszem. W Jerychu, w Parafii prowadzonej przez OO. Franciszkanów pod wezwaniem Dobrego Pasterza, modliliśmy się na Mszy św. ok. 13.00.
Po Mszy dojechalismy do Morza Martwego aby tam zażyć dobroczynnej kąpieli w słonym morzu.
I tak w drodze powrotnej przez Pustynię Judzką spotkalismy beduinów kiedy zatrzymalismy się na podziwianiu widoku klasztoru Bar Koziba, św. Jerzego.
Powróciliśmy do Hotelu w Betlejem na ostatnią już noc.

6 dzień, poniedziałek, 20.04
Pożegnaliśmy Judeę i udaliśmy się do Galilei. Nad Jeziorem Galilejskim, na Górze Błogosławieństw celebrowaliśmy Mszę św. o g. 11.00.
Po Mszy udaliśmy się do przystani, gdzie chwilkę czekaliśmy na naszą łódź, którą wypłynęliśmy na Jezioro. Po rejsie wszyscy zgłodnieliśmy i zatrzymaliśmy sie w retsauracji na obiadzie, którego głownym daniem byla Ryba sw. Piotra.
Po obiedzie pojechalismy do Tabghi - Opactwo Benedyktynskie i miejsce gdzie Jezus rozmnożył chleby i ryby aby nakarmić tłum. Nastepnie przeszliśmy do Kościółka Prymatu św. Piotra nad samym Jeziorem gdzie szukaliśmy kamyczków w kształcie serca.
A jako ostatni punkt programu odwiedziliśmy Kafarnaum i pozostałości po Białej Synagodze i Domu św. Piotra.
Na wieczór dojechaliśmy do Nazaretu, gdzie czekał na nas wygodny Hotel Rimonim.

7 dzień, wtorek, 21.04
Wyjechalismy z Nazaretu dość wczesnie i pierwsze kroki skierowalismy do Kany Galilejskiej gdzie wiekszosc z nas zaopatrzyla sie w slynne wino.
Tam takze byla nasza pielgrzymkowa Msza św. z pieknym odnowieniem slubowań małżeńskich.
Z Kany przejechalismy na Górę Tabor. A następnie powrócilismy do Nazaretu. W tym Maryjnym mieście wspominalismy moment Zwiastowania najpierw przy Kosciele sw. Archanioła Gabriela, który kryje w sobie źródełko, z którego brała wodę także Maryja. Przeszliśmy potem do miejsca, które wspomina Synagogę w której nauczał Jezus - dziś miejsce należy do Kościoła greko-katolików.
A dalej przeszlismy do Bazyliki Zwiastowania i Kościoła sw. Józefa.
I powrót na drugą i ostatnią noc do hotelu.

8 dzień, środa, 22.04
Myślę, że z żalem opuszczaliśmy Nazaret rozpoczynając nasz ostatni dzień w Ziemi św.
Udaliśmy się do Hajfy, tam odwiedziliśmy Ogrody Bahai, następnie Kościół Stella Maris - Klasztor Ojców Karmelitów na Górze Karmel. Tam przeżywalismy naszą ostatnią w Ziemi św. Eucharystię o g. 10.00.
Jako, że wylot mieliśmy dość późno wieczorem, mieliśmy czas na dodatkowe nawiedzenie Al Muhraka, czyli miejsca związanego szczególnie z Prorokiem Eliaszem.
Ale to nie był jeszcze koniec, bo w drodze na lotnisko zajechaliśmy pomoczyć nogi (i nie tylko!) w Morzu Śródziemnym w Cezarei Nadmorskiej z pięknym widokiem Akweduktu i spacerowaliśmy jeszcze w starej częsci Tel Avivu - Jaffie. Tam odwiedziliśmy Kościół św. Piotra i miejsce gdzie św. Piotr zatrzymał się w domu Szymona Garbarza.
No i na tym zakończylismy nasze pielgrzymowanie. Udaliśmy się na lotnisko Ben Guriona i …powrócilismy do Polski.